Bangkok Hotels

maandag 4 december 2017

Ratchaburi Khao Ngu Stone Park en Wat Mahathat

Afgelopen Zaterdag ging ik om 0920 uur met de trein vanaf Hualampong naar Ratchaburi. Dat is de trein die als eindpunt Huahin heeft. Kosten, schrik niet, 25 baht voor een reis van ruim 2 uur. Deze trein rijdt iedere dag van de week. De trein vertrok slechts 5 minuten te laat hetgeen een unicum is in Thailand !!. Bij aankomst in Ratchaburi was er echter toch een vertraging van bijna 30 minuten.


Mijn hotel was het S Swiss hotel, een minuut of 10 lopen vanaf het station in Ratchaburi. Daarover later meer.

In de buurt van het hotel hoorde ik veel  herrie en ik had op straat ook al gezien dat er iets gaande was, dus zette ik mijn neus de goede kant op en liep in de richting van waar het geluid kwam. Op een rotonde bij een ziekenhuis stond een podium en er omheen veel mensen die allemaal met hun smartphone aan het filmen waren. Ik had al gauw in de gaten dat deze drukte te maken had met de sponsorloop van rock idool "Toon Bodyslam". Hij is ongeveer een maand geleden aan een loop tocht vanaf Yala in het zuiden van Thailand begonnen, en het einde is ergens in het noorden bij Chiangrai, een totale afstand van 2191 kilometer. Hij hoopt hiermee veel geld op te halen voor ziekenhuizen die weinig geld in kas hebben. Zaterdag was hij dus in Ratchaburi en gisteren ( Zondag ) in Bangkok. Die afstand is maar liefst 100 kilometer.



Leuk om dit even gezien te hebben.

Ik liep verder naar de MaeKlong rivier en kwam langs een museum waar buiten al aangegeven stond dat er binnen niet gefotografeerd mocht worden, dus liep ik lekker door. Het bleek een oude rechtbank te zijn.


Op de kade bij de rivier stonden een paar strandstoelen, leuk : Ratchaburi beach....



Een prachtige beeldengroep van Chinezen  die thee aan het drinken zijn. Het zal wel met Chinese invloed te maken hebben en met vervoer over de rivier. Ik kon er niets over vinden.







En natuurlijk zoals in de meeste Thaise steden is er een clocktower :




Een stukje verder is er een verkeers- en een  spoorbrug. De spoorbrug heet de Chulalongkorn brug en er is ook een klein station. Het station van de stad zelf is een kilometer verder.
Filmpje van de brug ( Youtube )






Ik hield mijn ogen goed open want ik was ook op zoek naar vervoer om Zondag het Khao Ngu stone park buiten de stad te gaan bezoeken. Ik had ergens gelezen dat er in de buurt van het trein station gele "songteaws" zijn die ritjes buiten de stad maken.



Ik probeerde met mijn beste Thais iets te vragen maar dat lukte van geen kant, ook een gepikte foto van het stone park bracht geen uitkomst. Een stuk verder zag ik een tuktuk staan, de eerste trouwens tijdens deze wandeling. Dus denk ik dat er niet veel zijn. De chauffeur begreep mijn wensen, maar hij sprak ook geen Engels. Maar foto's en wat bedragen en mijn hotel, en een afspraak voor de volgende dag, het lukte allemaal. Hij zou me voor 350 baht, nog geen 10 euro, naar mijn doel rijden en zou daar ook op mij wachten. Dat was dus geregeld.


Voor eventuele liefhebbers, zijn mobiele nummer.

Mijn hotel was het S Swiss hotel, een prima keuze met dank aan Agoda. Zie foto's:KLIK HIER Er was zelfs een verwarmd toilet op mijn kamer, en een regendouche  !! En de Agoda link van het hotel : KLIK HIER



En schuin aan de overkant is een prima restaurant waar ik 2 keer heb gegeten. Het bestellen ging hier met handen en voeten en uiteindelijk kwam er een menu kaart met foto's. Mijn geduld werd wederom beloond.




De volgende morgen, dus Zondag was ik vroeg wakker en ik liet de receptie naar de tuktuk chauffeur bellen dat hij eerder dan de gemaakte afspraak  kon komen, en hij was er binnen 10 minuten.

Ik had me verkeken op de afstand en het was dichter bij de stad als dat ik gedacht had, het Khao Ngu Stone park. Ik denk dat de tuktuk er 15 tot 20 minuten over deed, een kilometer of  10 volgens google maps. Zie route : KLIK HIER

Een stukje verder naar het noorden is ook nog een tempel in de rotsen, maar die ligt nogal hoog en dat kost me te veel moeite ( insiders weten waarom )
Daar reden we wel even naar toe om deze foto te kunnen maken.


In het park is een prachtig meer tussen de rots formaties. Er zit veel vis in het water, je kan er met een bootje spelevaren en aan het einde van de prachtige loopbrug zit een groep makaken.





Op de terugweg naar de stad wilde ik ook nog even de oude tempel ruine van Wat Mahathat zien en een foto die ik opgeslagen had was voldoende voor de tuk tuk chauffeur om bevestigend te knikken.


In de buurt van de tempel is ook nog het National Museum van Ratchaburi voor de liefhebbers. En ten noorden van het Stone park is ook nog een vleermuizen grot waar iedere avond rond 1800 uur miljoenen vleermuizen uitvliegen.



Alle foto's van twee dagen : KLIK HIER


En vandaag, Maandag, ging ik terug naar Bangkok. Er rijden weinig tot geen treinen richting Bangkok in de ochtend. Ik was hier al een keer zo'n 14 jaar geleden, en ik wist dat er vanaf het Namsin hotel regelmatig bussen naar Bangkok rijden; ik had het al gechecked en dat klopt nog steeds. 83 bahtjes voor de rit met als eindpunt het oude en kleine Sai Tai Kao busstation bij Pinklao aan de Thonburi kant van Bangkok. Daar stoppen veel stadsbussen om verder te reizen. En uiteraard ook de nodige taxis. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten