Bangkok Hotels

woensdag 3 juli 2019

VIA BUS APP Bangkok


UPDATE: Er stappen vaak buitenlandse toeristen  in een bus in Bangkok, en hebben dan nog geen flauw idee waar de bus heengaat. Ze gaan in het Engels, of zelfs in het Russisch wat ik persoonlijk gezien heb, aan de chauffeur vragen waar de bus heen gaat en de kaartverkoper verkoopster is achter in de bus. Zij ( de chauffeur en kaartverkoper )  spreken meestal=99,9999%  geen Engels, en zeker geen Russisch, en de buitenlander spreekt geen Thais. Waar ze  heen willen gaan laten ze dan op hun telefoon of op een kaart zien. Maar de bus rijdt gewoon weg.......met de onwetende buitenlanders er in. Heel onhandig allemaal, vooral als je in de verkeerde bus stapt. Ook zag ik vanmorgen een paar buitenlandse dames die veel moeite hadden om hun geld uit een tas te halen. Zorg gewoon dat je wat los geld in een zak van je broek hebt, en minimaal een briefje van 20 baht. Dit voorkomt valpartijen als de bus vol is.

Een rit met een oude RODE bus ( zonder airco en zonder fan )  kost 8 baht ongeacht de afstand die je reist.
Een rit met een ORANJE  kleine bus ( met fan ) kost 10 baht ongeacht de afstand die je reist.
Een rit in alle andere bussen zonder airco maar met fan kost 10 baht ongeacht de afstand die je reist.  
Een rit in een airconditioned bus kost wat meer, en is afhankelijk van de afstand die je reist. Je zegt tegen de kaart verkoper-verkoopster waar je heen gaat, en de prijs die je betaald is minimaal 12 baht.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Omdat ik in Bangkok veel gebruik maak van het openbaar vervoer, vooral de bus, kijk ik regelmatig op google maps om buslijnen en bushaltes te vinden. Maar ik heb nu een paar dagen geleden een app op mijn telefoon gedownload en die is perfect. VIA BUS



Nooit meer verdwalen! Dat deed ik toch al niet hoor. ViaBus is een real-time OV-bus-tracking- en -navigatietoepassing in Bangkok Metropolitan en verschillende regio's in Thailand die u veel gemakkelijker zullen laten reizen!



Algemene kenmerken:

- Realtime openbare bus en doorvoer

- Zoek naar station

- Richting zoeken
- Routes en lijn
- Verkeerslijnen
- Verschillende soorten transport ondersteund, zoals BMTA (Bus), MRT, BTS, Ferry (boot), Songteaw, Minibus etc.


Het werkt prima en ik heb het vandaag uitvoerig uitgeprobeerd. Een duidelijke handleiding is er niet maar je moet er gewoon mee spelen en dan wordt het vanzelf duidelijk. 

Niet alle bussen hebben gps, het viel mij op dat er oude rode bussen zijn met gps en moderne nieuwe airco bussen die geen gps hebben. Een Thai die naast me in de bus zat vroeg zelfs welke app ik aan het gebruiken was. Hij installeerde het gelijk................!! hahaha.


Als een bus geen gps heeft dan staat er een streep door gps, maar die bus komt wel bij de halte waar je staat.

Op Google maps is het niet altijd up to date en ik heb wel eens bij een halte op een bus staan wachten die daar niet meer komt. Buslijnen worden regelmatig aangepast en ik heb de indruk dat dat met VIA BUS goed werkt.

Alle buslijnen van Bangkok kan je ook op de volgende websites bekijken :




De app is te downloaden via google play  en is slechts 6,6 mb 


Zo dat was weer eens wat anders dan mijn "zwerftocht" verslagen in en buiten Bangkok, en neem gerust een ( grab )  taxi hoor, als dit niks voor je is..............en #DURFTEVRAGEN

https://www.grab.com/th/en/taxi/





Groeten uit Bangkok

Rene




Geen opmerkingen:

Een reactie posten