Bangkok Hotels

woensdag 11 december 2019

Brons Fabriek in Baan Bu Community Thonburi

In Bangkok zijn nog een paar eeuwenoude communities, waaronder Baan Baat en Baan Lao. Maar vandaag ging ik naar Baan Bu achter het Thonburi ( Bangkok Noi ) treinstation.


Vanaf Rama IV road nam ik bus 149 en stapte in de buurt van het grote Siriraj ziekenhuis uit. Via een grote markt liep ik naar het treinstation. Zoals ik op het kaartje probeer aan te geven liep ik even voorbij het station de sporen over ( In Thailand geen probleem ) en daar is Baan Bu.


Er is een markt , de Wat Thong markt, die was niet open en ik kreeg de indruk dat daar geen gebruik meer van wordt gemaakt, of misschien met speciale gelegenheden.

Er wordt geprobeerd om toeristen naar deze buurt te trekken want bij verschillende gebouwen zag ik een bord met oa Engelse uitleg. Deze oude originele apotheek bijvoorbeeld.


Ik liep een smal straatje in ( zie kaartje hierboven ) en al gauw hoorde ik het "getimmer" , het geluid wat je hoort als men de bronzen, koperen en roestvrij stalen schalen maakt.

Hier is de eeuwenoude "bronze factory" Jiam Sang Sajja 


Filmpje : 


Twee oudere dames waren ook hard aan het "timmeren" 



En het resultaat mag er wezen. Je kan schalen en andere voorwerpen natuurlijk ook kopen en dan heb je wel iets speciaals.



Er was geen toerist of lokale bezoeker te bekennen, dat is jammer voor de mensen want je bent er van harte welkom.

Het straatje is erg leuk, je loopt bijna langs klong Bangkok Noi. Binnenkort kan je er met de metro erg dicht in de buurt komen. MRT halte Bang Khun Non. 



Iets verder hoorde ik weer getimmer, ik dacht dat ik gelezen had dat Jiam Sang Sajja de enige is. Niet dus. Het is geen brons fabriek, maar hier worden schalen van roestvrij staal gemaakt als ik het goed begrepen heb.


Ook hier zeer vriendelijke mensen en mijn vraag om te mogen fotograferen werd ook hier goed gevonden.



Schitterend wat een vakwerk, daar gaan heel wat uurtjes in zitten.




Ik ben blij dat ik hier geweest ben, ik heb weer een paar uurtjes genoten. Verder lopend kom je uit op het terrein van de SRT, de Thaise Spoorwegen. Hier is een locomotief depot. Soms is het wat moeilijk lopen vanwege obstakels maar als je uitkijkt is het goed te doen.




 Ik liep over het terrein van het ziekenhuis en stapte daar op de Chao Phraya expressboot.

Ik begon mijn verhaaltje met Baan Baat te noemen; hier worden de bedelkommen voor monniken gemaakt. Daar was ik al eens, ZIE FOTO'S

Ik noemde ook Baan Lao, daar worden fluiten van bamboe gemaakt , en ook daar was ik, ZIE FOTO'S

Alle foto's van vandaag STAAN HIER

Op de New Road = Charoen Krung, op nummer 1250, is de Siam Bronze Factory, een winkel met mooie bronzen beeldjes, en schalen enz. Jaren geleden kocht ik daar bronzen bestek. Ook kocht ik daar wat bronzen eenden en die zijn toen opgestuurd ivm het gewicht.
Als je daar in de buurt bent raad ik een bezoek(je)  aan.



Groeten uit Bangkok
Rene

# DURFTEVRAGEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten